Skip to content

סיוע בסמינריון שלכם- לחצו כאן

מטלה- האקרופוליס

שאלה 1 – האקרופוליס

א. האירוע שמתואר בתעודה הוא אירוע שהתרחש במהלך קרב סלמיס, בעת המלחמה הפרסית יוונית השנייה שהוביל אותה המלך קסרקסס, קרב סלמיס התרחש בספטמבר 480 לפני הספירה. האירוע מהווה חלק בהשתלשלות האירועים במהלך ההתקדמות של הצבא הפרסי על אדמת יוון. לאחר ניצחון הפרסים על הפרסים בתרמופילאי, הם כבשו והרסו את הערים שהתנגדו להם, ולאחר כיבוש אתיקה, רוב האוכלוסייה של אתונה פונתה, ונשארו רק קומץ באקרופוליס של אתונה כדי להתגונן, ובסופו של דבר האקרופולויס נכש ונשרף, והאתונאים הנצורים נהרגו.

ב. הרודוטוס- הרודוטוס היה היסטוריון יווני שנולד בתחומי האימפריה הפרסית, בעיר הליקרנס בטורקיה, שנקראת היום בודרום. הוא היה בן זמנו של סוקרטס. הרודוטוס נחשב להיסטוריון הראשון בהיסטוריה, בשל כתיבת ספרו “ההיסטוריות”.

אריאופאגוס- אריאופאגוס היא גבעה סלעית הממוקמת ממול האקרופוליס של אתונה. משמעות השם של הגבעה הוא הסלע של האל אריס, משום שלפי המיתולוגיה היוונית, אריס נשפט במקום זה על ידי האלים בגין הרצח של הבן של האל פוסידון. הגבעה שימשה את הפרסים במהלך המלחמה כדי לכבוש את האקרופוליס של אתונה.

ברברים- זהו מונח שהשתמש בו ההיסטוריון הרודוטוס, בספרו ההיסטוריות, כדי לתאר את הפרסים הפולשים, במהלך מלחמת יוון פרס השנייה.

אטיקה- אטיקה היא אזור גיאוגרפי ביוון העתיקה, אשר המיקום המרכזי שבו היא העיר אתונה. האזור נכבש כולו על ידי הפרסים במלחמת פרס יוון השנייה.

אתנה- אתנה היא אלה יוונית מהמיתולוגיה היוונית, והיא הייתה האלה הפטרונית של העיר אתונה, ועל שמה נקראת העיר אתונה. לכבודה של אתנה נבנה מקדש, בתוך האקרופוליס של העיר אתונה.

ג. שיקום האקרופוליס נעשה לאחר קרב אורימדון ב 468 לפנה”ס, על ידי קימון ותמיסטוקלס, שני גנרלים ומדינאים אתונאים, אשר הורו על שיפוץ החומה הדרומית והצפונית של האקרופוליס. רוב המקדשים באקרופוליס נבנו מחדש על ידי פריקלס, מדינאי ומצביא אתונאי, במהלך תקופת הזהב של אתונה 460–430 לפנה”ס. פידיאס, פסל אתונאי, ואקתינוס וקליקרתס, שני ארכיטקטים אתונאים, היו אחראים על הבנייה מחדש של המקדשים באקרופוליס. הארכיטקט מניסקלס היה אחראי על בניית השער של האקרופוליס הפרופילאיה, אשר היה עשוי משיש, בשנת 437 לפנה”ס. בערך באותו הזמן בחלקו הדרומי של שער הפרופילאיה, החלה בנייתו של מקדש אתנה ניקה, שהיה דומה מאוד למקדש המקורי שנהרס. במהלך בנייתו של מקדש אתנה פרצה המלחמה הפלופונסית, אשר הפריעה למהלך הבנייה, והעבודה הסתיימה ב 409 לפנה”ס. אתונה כרתה ברית עם שאר ערי המדינה של יוון, ועם הזמן הברית הזאת הפכה לאימפריה שנשלטת על ידי אתונה, לברית הייתה קופה משותפת של כל ערי המדינה, ואתונה השתמשה בכספים מהקופה המשותפת כדי לבנות מחדש את האקרופוליס.

ד. פריקלס יזם פרויקט בנייה באתונה אשר ההיקף, העלות, והפאר של פרויקט הבנייה, עוררו תגובות רבות ומחלוקת ציבורית. פרויקט בנייה זה תרם בתקופות יותר מאוחרות, למוניטין של אתונה, ולמוניטין של התקופה של פריקלס, כתקופת תור הזהב של אתונה. תקופת הבנייה של האקרופוליס הייתה תקופה של הגמוניה פוליטית אתונאית על שאר יוון, צמיחה כלכלית, ושגשוג תרבותי. אתונה כרתה ברית עם שאר ערי המדינה של יוון, ועם הזמן הברית הזאת הפכה לאימפריה שנשלטת על ידי אתונה, לברית הייתה קופה משותפת של כל ערי המדינה, ואתונה השתמשה בכספים מהקופה המשותפת כדי לבנות מחדש את האקרופוליס.

ה. המקדש המפואר על האקרופוליס של אתונה, המכונה הפרתנון, נבנה בין 447 ו -432 לפנה”ס בעידן של פריקלס, והוא הוקדש לאלה הפטרונית של העיר אתונה “אתינה”, שעל שמה נקראה העיר. המקדש נבנה כדי לשכן בו את פסל הכת החדש של האלה, על ידי פידיאס, וכדי להראות לעם היווני ולעולם את ההצלחה של אתונה כמנהיגת הקואליציה של הכוחות היווניים אשר הביסו את הצבאות הפרסים הפולשים של דריוס וקסרקסס.  (הרודוטוס).

שאלה 3-

הסמל של תרבות הים שהתפתחה באתונה העתיקה היה הנמל של פיראוס של אתונה, שהיה מעין מתחם של נמל גדול, שיכל להכיל מספר רב של סירות, ושימש בין היתר כמפקדה הראשית של הצי הימי המלחמתי של אתונה. הנמל של פיראוס היה מיושב באנשים הרבה לפני השגשוג התרבותי של יוון העתיקה, עוד מימיה המוקדמים של יוון. הנמל מחובר לעיר אתונה על ידי רצועה ארוכה של שני קירות נמוכים, שביניהם זרמו מי הים, וכאשר התייבשו מי הים, התושבים השתמשו במלח שנשאר בקרקעית כדי להשתמש בו.

כתוצאה מכך נקראה רצועה זאת הלפידון, כלומר, שדה המלח. לאחר שהתייבשו מי הים, האדמה שבין המעבר של מי הים הפכה להיות בוצית וקשה למעבר, והיוותה כמעין מחסום טבעי להולכי רגל ולצבאות זרים. הרצועה שקישרה בין העיר אתונה לנמל של פיראוס שימשה את בני העיר אתונה במלחמת הפלופונס, כאשר הם היו נתונים תחת מצור על ידי הספרטנים, המעבר שימש את האתונאים למעבר של אספקה ולוחמים לעיר הנצורה.

בעקבות התרבות הימית שהתפתחה ביוון העתיקה, התפתחה גם המיתולוגיה היוונית, שרבים מהאלים במיתולוגיה זו קשורים לים. המיתולוגיה היוונית של הים כוללת פנתיאון מורכב של אלים ויצורים על-טבעיים אחרים. האלוהים של הים, פוסידון, מלווה באשתו, אמפיטריטה, אשר היא אחת מחמישים הנימפות במיתולוגיה היוונית, ים שהוריהם היו ניראוס ודוריס.

בעקבות קרבתה של אתונה לים, והעובדה שהיא מוקפת בים מכל הכיוונים, הייתה חייבת אתונה לפתח לעצמה צי ימי מלחמתי שיגן עליה מפני פולשים זרים ואויבים יוונים אחרים. בעקבות זאת אתונה פיתחה לעצמה צי מלחמתי ימי, שהיווה לה כנקודת חוזקה ויתרון על פני מתחרותיה היווניות ועל אויבים מחוץ ליוון.

הקרבה לים של אתונה וכל ערי המדינה היווניות, יצר הכרח ליצור שיטת ממשל אשר תיתן כוח שווה לכל המשתתפים בה, זאת משום שרבות מערי המדינה שכנו על איים בים האגאי, והפלישה אליהם על ידי גורמים זרים או אפילו יוונים הייתה קלה, ולכן היה צורך לגבש ברית בין כל האיים היוונים, ושעדיין האיים יוכלו לשמור על איזשהי צורה של עצמאות בתור ערי מדינה, הברית הזאת נקראה הליגה האטית-דלית. (Garland, R., 1987).

ביבליוגרפיה-

– הרודוטוס,. (450-425 לפנה”ס) היסטוריה: ספר 8 – פרקים 51- 56, הוצאת פפירוס: תל – אביב, תרגום: ב. שימרון ו-ר. צלניק, (1998) עמודים: 434-433.

– Garland, R., (1987) The Piraeus – from the fifth to the first century B.C, Duckworth: London, pp. 17-39.